Prohledat tento blog

neděle 20. ledna 2013

Panda - boj proti obsahovému spamu


Algoritmus Panda byl spuštěn 23. února 2011 pro vyhledávání v angličtině po celém světě. Od 12. srpna 2011 jej Google zavedl také pro další jazyky, včetně češtiny. Cílem Pandy je boj s nekvalitním a neunikátním obsahem na Internetu.
Viz Amit Singhal, Google, "Panda” - algoritmus pro zkvalitnění výsledků nyní i v českém vyhledávání", 12. srpna 2011:
"Už několik měsíců se snažíme o to, aby uživatelé při vyhledávání získali co nejkvalitnější výsledky. V únoru letošního roku jsme proto provedli změnu algoritmu s názvem Panda pro vyhledávání v angličtině po celém světě. V naší snaze vylepšovat vyhledávání pokračujeme, a proto dnes zavádíme Pandu i pro další jazyky, včetně češtiny. (…)
Pro většinu jazyků bude mít změna algoritmu dopad na 6 - 9% hledaných dotazů, což je výrazně méně než při prvním spuštění Pandy, které ovlivnilo téměř 12% anglických výrazů." 

Panda je pravidelně aktualizována. Nyní působí na Internetu její 23. verze z prosince 2012. Tento update ovlivnil 1,3% anglických výrazů.

Jak Google Panda pozná nekvalitní obsah?


  • Nízké procento originálního obsahu na webu
  • Nekvalitní odkazy směřující na konkrétní stránku i celý web
  • Návštěvníci tráví na webu krátkou dobu
  • Významné procento duplicitního obsahu na webu
  • Vysoká míra okamžitého opuštění webu (bounce rate)
  • Významné procento obsahu stránky tvoří prvky, které se opakují na všech stránkách webu
  • Významné množství nerelevantních reklamních prvků
  • Nepřirozené používání klíčových slov na stránce
Zdroj: Zdeněk Hejl, „Google Panda: Vše co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat“, 6. 2. 2012.

Pavel Ungr ve svém článku „Google ZOO vol. 1: Co dělat, aby váš web nesežrala Panda“ výstižně poznamenává, že Panda „penalizuje nekvalitní obsah bez vize a hlubšího smyslu“.  A v závěru svého článku doporučuje:
„Tvořte weby se zajímavým, kvalitním a zejména unikátním obsahem. Nebojte se vytvářet podpůrné stránky, ale se smyslem a vizí pro čtenáře. Zkrátka nezapomeňte, že optimalizace pro vyhledávače není pro vyhledávače.“


Zaměřte se na obsahovou strategii


Robert Němec v článku nazvaném „Důležité změny v SEO za rok 2011 - I. díl: Google“ na otázku "Jak se pro ti Pandě bránit?" odpovídá: „Jednoduše – vytvářejte kvalitní a originální obsah, definujte si obsahovou strategii. Zapomeňte přitom na poučky, že v textu musí být hustota klíčových slov x % a podobné SEO mýty. Myslete více na své návštěvníky než na roboty vyhledávačů, web přeci netvoříte pro stroje. Zdá se vám, že podobné rady jste už slyšeli dříve? Samozřejmě, tato pravidla platí v SEO dlouhodobě.“

Rady, jak tvořit kvalitní obsah, naleznete například na blogu Google Webmaster Central.

Na závěr bych uvedl citát z knihy Catherine Ébert-Zeminové, Textasis. Anagogie interpretačního vztahu, (Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum 2011, s. 19): "Autor říká textem Já, ale říká jím rovněž Ty. Oslovuje druhého zatím ještě v jeho nepřítomnosti a tímto oslovením ho přivolává." Myslím, že v souvislosti s tvorbou webového obsahu se může jednat o inspirativní myšlenku.






Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážený uživateli,

používej blog k tématickým obsahům nikoliv k tvorbě obsahu, který s danným tématem nemá nic společného. Komentáře, které nesouvisí s obsahem napsaného článku nebudou publikovány nebo budou následně odstraněny.