Prohledat tento blog

čtvrtek 19. ledna 2012

AIDA - jak zaujmout zákazníky a udržet je na stránkách?

Reklamní sdělení by mělo projít určitými fázemi. Dlouhou dobu se v marketingu používal model zvaný AIDA.
 

AIDA je spojením počátečních písmen následujících anglických slov (akronym):
•    Attention
•    Interest
•    Desire/Decision
•    Action

V první fázi musí sdělení upoutat pozornost. Nejčastěji to bývá nadpis, který je zvýrazněn a který je jasný a srozumitelný.
Druhou fází je vyvolání zájmu (interest). Čtenáře zaujme sdělení a začne se zabývat daným produktem či nabízenou službou.
Po vyvolání zájmu následuje vyvolání touhy (desire).  Je důležité, aby reklamní sdělení vyvolalo v potenciálním zákazníkovi emoce.  Zároveň je však třeba vzít v úvahu, že ne všichni uvažují při nákupu emotivně, a proto se někdy místo vyvolání touhy používá rozhodnutí (decision).
Poslední fází je action, tedy akce.  Zde se z čtenáře stává zákazník.
V současnosti se k těmto čtyřem krokům přidává ještě pátý krok "satisfaction" neboli uspokojení zákazníka, čímž se z AIDA stává AIDAS.
 

Tento tradiční model však v současné době neodráží přesně chování zákazníka. Používá se proto jiný model:
•    Potřeba poznání
•    Předprodejní aktivity a hledání
•    Ověření a rozhodnutí koupit
•    Vlastní nákupní akt
•    Ponákupní hodnocení
 
Marketing na Internetu má vyvolat zájem o produkt. Obsah pak musí poskytnout dostatek informací nejen před vlastním rozhodnutím o koupi, ale i pro fázi ověřování a vlastního nákupu.

Doporučená literatura a články:

Horňáková, Michaela: Copywriting. Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají. Computer Press, a.s. Brno 2011, str. 36-37.
Janouch, Viktor: Internetový marketing. Prosaďte se na webu a sociálních sítích. Computer Press, Brno 2010, str. 110-111.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážený uživateli,

používej blog k tématickým obsahům nikoliv k tvorbě obsahu, který s danným tématem nemá nic společného. Komentáře, které nesouvisí s obsahem napsaného článku nebudou publikovány nebo budou následně odstraněny.